? ??????????????Live, Love, Laugh? ????? ?? ???Rating: 4.6 (14 Ratings)??7247 Grabs Today. 30801 Total Gra
bs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????You Have My Heart (New)? ????? ?? ???Rating: 4.5 (30 Ratings)??6198 Grabs Today. 26831 Total Grabs. ??????Previ BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, April 5, 2010

~~ JoM PaNTaU HaTi ~~

Pernah x anda rasa x tenang @ gelisah?? Jika x, Alhamdulillah anda manusia yg hebat, jika ya, ketahuilah bhw hati anda sedang sakit... What?? hati sedang sakit???..ya Hati Sakit bukan Sakit Hati ye..


so, apa symptom2 hati sakit???... 3 symptom utama adalah spt berikut:

Penyakit bersangka sangka.... (bersangka buruk)

Hasad dengki...

Marah...


Rasulullah SAW pernah menunjukan seorang lelaki kepada sahabat dan menyatakan bahawa lelaki tersebut merupakan ahli syurga..Maka pergilah Abdullah Ibn Umar r.a. menyiasat kehidupan lelaki tersebut..Dia mendapati bahawa lelaki tersebut tidaklah terlalu hebat beribadat dan tidak juga bangkit qiamullail...setelah bbrapa lama barulah Abdullah Ibn Umar sedar bhw lelaki tersebut sgt bahagia hidupnya di dunia kerana tidak memili sifat hasad, marah dan buruk sangka....hmmm hebatkn...tp nk buang sifat2 ini sgt la sukar ..namun kalau diusahakan lillahi taala, Insya Allah pasti berjaya..


Apabila memiliki salah 1 drpd sifat ini, ketahuilah bahawa hati itu sedang diseret ke tahap hati mati, spt besi yg berkarat sekiranya tiada langkah utk atasi maka karat akan menebal dan besi akan reput..begitulah hati, reput dan akan mati jika tidak dibekalkan dengan santapan rohani yg sempurna.. Sesungguhnya hati merupakan medan tempur antara nafsu dan iman..Jika hati mati maka mudahlah nafsu menguasai jiwa dan akhirnya menghumban manusia ke lembah hina atau ke dlm gaung yg dlm yg menyebabkan kesukaran yg berganda utk berpatah balik..


So, how to cure??

Rasulullah SAW bersabda :

"sesungguhnya hati itu boleh berkarat seperti karatnya besi dan hanya dengan membaca Al Quran dan mengingati mati sahaja, karat itu dapat dibersihkan"


Abdullah Ibn Mas'ud berkata :

"Utk hilangkan kegelisahan, bawalah hatimu mengunjungi 3 tmpt, pertama, tempat org membaca Al Quran x kira samada kamu membaca atau sekadar mendengar.. kedua, hadiri majlis ilmu yg ingtkn kamu kpd Allah..ketiga, carilah tempat sunyi spt di waktu mlm dan beribadahlah kpd Allah dan pohon ketenangan hati..Jika slps melakukn semua itu hati kamu masih gelisah, mohonlah pd Allah agar digantikan hatimu dgn hati yg baru krn sesungguhnya hati yg kamu miliki bukanlah hati kamu"


Percayalah jika kita menghampiri Allah selangkah, Allah akan menghampiri kita 1000 langkah..Jika kita berjalan menuju Allah maka Allah akan berlari menuju kita... Allah yg cipta kita sentiasa menanti kita kembali taat padanya dan tdk pernah 1 saat pon melupakan kita, namun mengapa kita,manusia yg kerdil jika dibanding dgn ciptaan2 lain yg hebat acap kali melupakan Allah dan menjauhi-Nya??

0 comments: